Om du letar efter sätt att öka trafiken till din webbplats kan du börja med att titta på dina titeltaggar och metabeskrivningar. Detta är två viktiga delar av SEO som kan göra stor skillnad för om din webbplats dyker upp i sökresultaten eller inte. Här får du en närmare titt på hur de fungerar och hur du kan använda dem till din fördel. När du Googlar så ser du i sökresultatet den klickbara länken d.v.s. titeltaggen.

 

Vad är titeltaggar?

Titeltaggar är de HTML-element som talar om för webbläsare och sökmotorer vad din sida handlar om. De visas i webbläsarens flik högst upp på sidan och används också som klickbar rubrik i sökmotorernas resultatsidor (SERP). De spelar därför en viktig roll för att hjälpa människor att hitta din webbplats.

Se nedan exempel där den blåa klickbara rubriken är titeltaggen som visas i sökmotorernas sökresultat och vid klickning leder dig till sidan som den gröna url-länken visar i detta exempel. Under länken finner du metabeskrivningen.

 

Titeltaggar och Metabeskrivingar. En viktig del för ett lyckat SEO-arbete

Om du vill skriva effektiva titeltaggar ska du ha följande tips i åtanke:

– Håll det kort. Sikta på 50-60 tecken, inklusive mellanslag. Allt som är längre riskerar att bli bortklippt i SERPs (Search Engine Result Page).

– Använd nyckelord på ett genomtänkt sätt. Placera viktiga nyckelord i början av titelbeskrivningen men fyll inte titelbeskrivningen med nyckelord bara för sakens skull. Det gör inte bara dina titeltaggar mindre effektiva, utan kan också leda till att du straffas av sökmotorerna.

– Skriv för människor i första hand och för robotar i andra hand. Med andra ord, gör dina taggar informativa och läsbara först och främst. Först därefter ska du oroa dig för att inkludera nyckelord.

– Var unik. Varje sida på din webbplats bör ha en egen unik titeltagg som exakt beskriver dess innehåll.

– Använd pipes (|) eller streck (-) för att separera ord eller fraser om det behövs. Detta gör dina taggar lättare att läsa och kan också hjälpa till med placering av nyckelord.

– Undvik dubbla taggar. Använd inte samma titeltagg på flera sidor på din webbplats eftersom det förvirrar sökmotorerna och gör det svårare för människor att hitta den specifika sidan de söker.

 

Se till att få med dig rätt struktur för chansen att ranka högt upp på Google. Titeltaggen är en av de viktigare SEO-faktorerna

 

Vad är metabeskrivningar?

Metabeskrivningar är korta textstycken som visas under din titeltagg i sökresultaten. Till skillnad från titeltaggar används inte metabeskrivningar av sökmotorerna för att avgöra rankningen, men de spelar en viktig roll när det gäller att hjälpa människor att avgöra om de ska klicka sig vidare till din webbplats från SERP eller inte.

 

Här är några tips för att skriva effektiva metabeskrivningar

– Håll den kort men informativ. Även om det inte finns någon fast regel för längden rekommenderar de flesta experter att metabeskrivningarna ska innehålla mellan 150-160 tecken, inklusive mellanslag.

– Använd nyckelord på ett genomtänkt sätt men sparsamt. Du vill inkludera relevanta nyckelord så att folk vet vad din sida handlar om, men att stoppa in nyckelord i din metabeskrivning hjälper dig inte att rankas högre i SERP och kan faktiskt skada dina klickfrekvenser om folk ser för många av dem och tror att du försöker lura systemet. En bra tumregel är att använda 1-2 nyckelordsfraser per metabeskrivning.

– Skapa nyfikenhet utan att ge bort för mycket . Ditt mål med en metabeskrivning är i slutändan att få människor att klicka sig vidare till din webbplats från SERP. Därför vill du ge dem precis tillräckligt med information om vad de kommer att hitta på din sida så att de blir nyfikna, men inte så mycket att de inte känner ett behov av att faktiskt besöka din webbplats.

 

Googla och bli inspirerad av andra

Googla sökord du skulle vilja synas för och titta på de resultat som rankar högt och jämför med de sökträffar som ligger på betydligt sämre placeringar. Att se vad andra lyckats med och kanske ta efter eller förbättra är oftast en bra strategi.

När du skriver titeltaggar och metabeskrivningar bör du tänka på att Google förkortar (skär av) metabeskrivningar vid 155 tecken och titeltaggar vid 60 tecken. Så försök att göra dina titlar och beskrivningar så kortfattade och intressanta som möjligt!

Och slutligen, glöm inte att korrekturläsa ditt arbete. Ett enda stavfel kan vara tillräckligt för att du ska förlora en potentiell kund.

 

Slutsats: Det kan tyckas vara små saker, men de kan göra stor skillnad för om folk hittar din webbplats när de gör en sökning på nätet eller inte. Genom att ta dig tid att utforma genomtänkta och effektiva titeltaggar och metabeskrivningar kan du öka trafiken till din webbplats utan att spendera en massa pengar på reklam eller andra marknadsföringsinitiativ.

Ge det ett försök – du kanske blir överraskad av resultatet! 

Illustration till artikel om titeltaggar. Kvinnlig affärskvinna i siluett med fiskespö i trolsk miljö.

Genom att följa dessa enkla tips kan du börja förbättra din webbplats placering i sökresultaten redan i dag!

 

Sugen på mer matnyttigt inom SEO?

Läs mer på digital-marknadsforing/seo

 

Hoppas vi SEOs och hörs!

//SEO-teamet på DigAttract