Du kanske har märkt att vi med flera andra digitala marknadsföringsbyråer erbjuder både SEM- (Search Engine Marketing) och SEO-tjänster (Search Engine Optimization). Vad är skillnaden? OCH…Vilken är bäst för ditt företags behov? Låt oss ta en titt…

 

SEO handlar om att förbättra din webbplats

och ditt innehåll för att göra den mer synlig för sökmotorerna. Detta kan göras genom att optimera strukturen på din webbplats, använda rätt nyckelord och skapa kvalitativt och strukturerat innehåll för att öka chansen att exempelvis Google finner sidan relevant kopplat till vissa sökord. Med det ökar du chansen att Google indexerar sidan på ett förhoppningsvis gynnsamt sätt för dig och med det kommer du kunna klättra i ranking i det som kallas för organiskt sök (sökresultatet som visas under betalda annonser).

 

SEM handlar om använda betalda annonser

som i detta exempel visas för olika sökord du vill driva trafik på till din webbplats. Annonserna kan visas på sökmotorns resultatsidor (SERP) eller på andra webbplatser som ingår i sökmotorns annonsnätverk. Om SEO ofta är långsiktigt med ofta varaktig kvalitativ effekt så är SEM ett utmärkt sätt att snabbt kunna driva trafik, helt enkelt för att ”köpa” din placering på SERP för vissa sökord. SEM kan ses som en auktion där du ”bjuder” på nyckelord som du vill ha. Ju högre bud du lägger, desto större är sannolikheten för att din annons visas på SERP för det sökordet.

 

En grundregel är: Populära sökningar som har många sökningar med nära koppling till affär (ex. om någon söker på begravningsbyrå) så kan en sån annons tendera att ha ett högt pris likt en auktion då flera aktörer vill åt den trafiken. Andra ord eller sökfraser med mindre sökfrekvens eller längre söktermer kan därför vara mycket billigare i CPC (Cost Per Click) men likväl kan generera potentiellt inflöde av möjliga kunder, eller varför inte locka nya medarbetare. Här kan det finnas guld att vaska.

 

Sammanfattningsvis

kan man säga att SEO är ett långsiktigt vägval som kan ha en stor kvalitativ inverkan på din webbplats, medan SEM kan ge snabba resultat genom att ”köpa” din ranking. Vilket som är bäst för dig just nu beror på dina behov och dina affärsmål. Om du vill öka trafiken till din webbplats snabbt är SEM förmodligen det bästa alternativet. Men om du letar efter ett mer hållbart sätt att förbättra din webbplats synlighet på lång sikt är SEO det rätta sättet.

 

Säljer du produkter att stoppa i en varukorg eller säljer du komplexa tjänster?

Beroende på vad du säljer erbjuder så spelar det självklart en stor roll för om SEM eller SEO är mest lämpat. Om du säljer fysiska produkter som kan läggas i en kundvagn och köpas online är SEM (med produktlistor) förmodligen ett bättre alternativ. Om du däremot säljer komplexa tjänster som kräver mer förklaringar och som vanligtvis säljs genom direktkontakt med en säljare, kan SEO vara ett bättre sätt att komma i kontakt med potentiella kunder som aktivt söker efter det du erbjuder.

 

SEO tillsammans med SEM är ofta supereffektivt för dig med en god budget

En kombination av SEO och SEM är troligen det bästa alternativet, eftersom du kan rikta in dig på specifika sökord med både långsiktiga SEO-taktiker och kortsiktiga SEM-kampanjer. För dem som har en liten budget kan fokusering på SEO vara det bästa alternativet för att förbättra organiska placeringar och trafik på lång sikt.

 

Både SEO och SEM är därför viktiga delar av den digitala marknadsföringen

men vilken är rätt för dig? Svaret är förstås att det beror på din nuvarande situation och dina långsiktiga mål. Om du har en helt ny webbplats utan någon trafik är SEM ett snabbare sätt att komma fram till människor som söker efter det du erbjuder. Om du däremot har en etablerad webbplats med bra organiska placeringar bör SEO vara ett viktigt fokus för att bibehålla och förbättra dessa placeringar.

 

 

Om du inte är säker på var du ska börja eller vilken som är bäst för dig är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig att ta reda på det!

 

Vi erbjuder både SEO- och SEM-tjänster och kan skräddarsy en plan specifikt för ditt företags behov. Klicka på länkarna för att läsa mer om hur vi jobbar med SEO eller SEM.

 

Kontakta oss idag för att komma igång!

 

//Teamet på DigAttract