Den sociala medievärlden förändras ständigt. Det som fungerade förra året kanske inte fungerar i år. Det kan vara svårt att hänga med, men om du vill att ditt företag ska lyckas med sin strategi för sociala medier 2023 så måste du vara närvarande och aktuell med rätt tonfall.
Vad menar vi med rätt tonläge i sociala medier 2023?
Det innebär att ha koll på hur ditt företag uppfattas av allmänheten och sedan använda den kunskapen för att informera om hur du kommunicerar med dina kunder via sociala medier. Det är viktigt att vara trogen sitt varumärke, men det är också viktigt att vara tillräckligt flexibel för att kunna förändras med tiden.
Här är några tips för att skapa en strategi för sociala medier som hjälper dig att lyckas.
1. Känn din målgrupp:
Det är viktigt att förstå vem du försöker nå med ditt innehåll i sociala medier: Är de hemmamammor? Är de yrkesverksamma? Tonåringar? När du vet vem din målgrupp är, du kan skapa innehåll som är särskilt anpassat till dem. På så sätt kan du se till att ditt innehåll är relevant och engagerande och att du inte slösar bort din tid på att prata med människor som inte är intresserade av vad du har att säga.
2. Sociala medier är under ständig förnyelse – Håll dig uppdaterad:
Som vi nämnde tidigare förändras sociala medier ständigt. Det innebär att du måste hålla ditt innehåll färskt för att hålla din publik engagerad. Om du använder samma taktik och strategier år efter år kommer du att börja att förlora följare . Försök att experimentera med nya innehållsformat, nya plattformar och nya sätt att engagera din publik.
3. Var lyhörd, närvarande och aktiv:
När någon tar sig tid att kontakta dig på sociala medier, så se till att du svarar artigt och relevant och i tid. Om du lämnar folk svarslösa är de mindre benägna att få en relation och göra affärer med dig i framtiden. Se dessutom till att du är aktivt engagerad i din publik då det kan hjälpa dig att få spridning kring ditt budskap/erbjudande. Om du inte är närvarande och aktiv på sociala medier kommer folk att börja glömma dig, eller ge dig motsatt spridning som kan vara skadligt för ditt varumärke.
4. Kvalitet framför kvantitet
Det är bättre att ha ett mindre antal mycket engagerade följare än ett stort antal följare som aldrig interagerar med ditt innehåll. När du skapar innehåll, ha som regel. kvalitet framför kvantitet. Några få välgjorda inlägg är därför bättre än en massa dåligt skrivna. MEN, det är ju som frågan om vilket träning som är bäst`-Jo, den som blir av. Så var inte rädd för att skapa och publicera men reflektera över hur du vill väcka intresse och engagemang… Sunt förnuft brukar gäller.
5. Håll dig positiv – och tänk långsiktigt
Ingen vill följa negativa Nisse på sociala medier. Se till att ditt innehåll är positivt och optimistiskt. Det betyder inte att du måste vara falsk – tänk bara på den övergripande bilden du försöker förmedla till dina följare och reflektera i hur du vill att du och ditt varumärke ska upplevas. Sociala medier är ett maraton, inte en sprint. Det är viktigt att tänka långsiktigt när du skapar din strategi för sociala medier. Rom byggdes inte på en dag och det gör inte heller en framgångsrik närvaro i sociala medier.
6. Använd visuellt material och kittla lusten och nyfikenheten
Människor är visuella varelser – därför är bilder och videor så viktiga i sociala medier. Se till att du använder högkvalitativa bilder i dina inlägg och att de är relevanta för texten . Dessutom är videor ett utmärkt sätt att engagera din publik. Använd dem dock sparsamt – för många videor i rad kan vara avskräckande. Annat rörligt material som infografik eller till och med enkla animationer är också bra för att fånga uppmärksamheten.
7. Uppmärksamma rubriken
Rubriken är den viktigaste delen av ett inlägg i sociala medier – det är den som avgör om folk klickar sig vidare för att läsa ditt innehåll eller inte. Se till att dina rubriker är tydliga, koncisa och går rakt på sak. Och det viktigaste är att se till att de är intressanta! Ingen kommer att läsa ditt innehåll om rubriken är tråkig.
8. Håll det kort och koncist
Ingen vill läsa en roman på sociala medier. Håll dina inlägg korta och korta till poängen. Det betyder inte att du inte kan inkludera länkar till längre innehåll – men se till att huvuddelen av ditt inlägg är kortfattad och lättläst.
9. Ha en plan och var konsekvent men samtidigt pigg att testa nytt:
Det är viktigt att ha en strategi för ditt innehåll i sociala medier. Vilka är dina mål? Vilken typ av innehåll vill du skapa? När och var ska du lägga upp det? Att ha en plan hjälper dig att hålla dig fokuserad och hålla dig på rätt spår. Gör gärna en aktivetetsplan och se till att aktivera den. Konsekvens är ett ledord men det behöver inte vara monotont. Var inte rädd för att experimentera! Prova nya saker och se vad som fungerar bäst för dig och din publik.
10. Mät din framgång och justera din strategi
Se till att du håller koll på din aktivitet och ditt engagemang i sociala medier. Vilka inlägg får flest likes? Flest kommentarer? Flest delningar? Använd dessa uppgifter för att justera din innehållsstrategi. Om du inte får de resultat du vill ha, var inte rädd för att ändra på saker och ting och prova något nytt.
Med ovan 10 steg är det bara att kasta dig ut, eller om du redan är där ute, så reflektera i vad du gör och jämför gärna med vad andra gör eller varför inte intervju ett urval från din målgrupp i hur de tycker du borde kommunicera med dem…
OK, du har koll på ovan men du vill kanske dyka lite djupare?
Låt oss titta på tonalitet, frekvens och annonsering?
Hur gör du för att hitta rätt tonalitet? Ta dig först lite tid att tänka på ditt företags varumärke. Vilka värderingar representerar det? Vad står det för? När du har en god förståelse för din varumärkesidentitet kan du börja fundera på hur du bäst kommunicerar den identiteten via sociala medier. Det är därför viktigt att du anpassar det du vill kommunicera till hur din målgrupp vill/kan ta emot ditt budskap.
Identifiera och aktivera din målgrupp
Vem försöker du nå med dina inlägg i sociala medier? Vilken typ av språk använder de? Vilken typ av saker är de intresserade av? Ha alla dessa faktorer i åtanke när du utvecklar din strategi för sociala medier.
Vad bör du då kommunicera och hur ofta?
Den andra saken att tänka på är frekvensen. Hur ofta ska du publicera på sociala medier? Det beror på ett antal faktorer, till exempel vilken plattform du använder och vilken typ av verksamhet du har. Om du till exempel är ett B2B-företag behöver du kanske inte posta lika ofta som ett B2C-företag. I slutändan är det viktigaste är att hitta en balans som fungerar för dig och din publik. Eftersom bruset är så pass stort så är grundregeln att det typ inte går att kommunicera för ofta. En annan grundregel är att iögonfallande innehåll oftast får mest synlighet. Så posta gärna ofta med innehåll som skapar nyfikenhet och interaktion.
Öka chansen till resultat genom att annonsera på sociala medier
Slutligen får du inte glömma att du kan använda sociala medier för att göra reklam för ditt företag. Betalda annonser är ett utmärkt sätt att nå en större publik och öka din synlighet. Om du inte vet hur du ska börja finns det gott om resurser som kan hjälpa dig, till exempel Facebooks annonseringsguide. Eller så hör du av dig så bjussar vi En digital fika serverat med goda tips.
Tips på vägen – humor och personlighet vinner oftast över det strikta korrekta
Slutligen, glöm inte att sociala medier ska vara roliga! Även om det är viktigt att upprätthålla en professionell image vill du också visa att det finns riktiga människor bakom ditt varumärke. Så var inte rädd för att ge dina inlägg lite personlighet. Det är trots allt vad sociala medier handlar om!
Summerande ord
Sociala medier kan vara ett utmärkt sätt att komma i kontakt med kunder och marknadsföra ditt varumärke. Men det är viktigt att närma sig det med en väl genomtänkt strategi. Ta dig tid att fundera över din varumärkesidentitet och målgrupp, och skapa sedan innehåll som talar direkt till dem. Och framför allt, glöm inte bort att ha roligt!
Läs mer om hur vi jobbar på https://digattract.se/digital-marknadsforing/sociala-medier/
Varmt lycka till!
Viktor / Sociala-medier-strateg