SEM

I detta sammanhang brukar man tala om Google Ads som innebär att man bestämmer sig för specifika sökord som man vill synas för, hur annonserna ska se ut (sök, display, shopping & video etc), vart de ska synas, för vem och vilken tid på dygnet trafiken ska komma ifrån utifrån en bestämd budget. Genom att använda sig av adwords syns man högst upp i googles sökresultat, med andra ord ovanför det organiska sökresultatet och med noteringen “annons” jämte din hemsida och betalar enbart när dina annonserar resulterar till ett besök eller kontakt, vilket kallas för PPC (Pay Per Click).

När vi påbörjar Google Ads ser vi alltid först och främst till att sätta upp tydliga mål för er annonsering. Detta är en viktig faktor för att ta fram ett tydligt syfte som gör att vi kan utvärdera annonseringen i efterhand med rätt framtagna KPI:er.

Hur dessa mål ser ut varierar beroende på vad du eller din verksamhet har tänkt uppnå med detta. De flesta målen brukar oftast innefatta försäljning, offertförfrågningar, information eller varumärkeskännedom.

 

Vår process

Vi har sedan en dialog med er kring budget, dvs hur mycket som ni är villiga att spendera och under hur lång tid som ni vill att kampanjerna ska vara igång. Utifrån detta så kan vi ge er det goda förslag baserat på era specifika förutsättningar.

 

 

Vi har sedan en dialog med er kring budget, dvs hur mycket som ni är villiga att spendera och under hur lång tid som ni vill att kampanjerna ska vara igång. Utifrån detta så kan vi ge er det goda förslag baserat på era specifika förutsättningar.

 

 

 

I nästa steg utför vi en sökordsanalys vilket innebär att vi tar fram relevanta sökord och sökfraser som är relaterade till ert verksamhetsområde utifrån de målsättningarna vi gemensamt satt upp. Genom sökordsanalyser får vi reda på hur ofta användaren söker efter valda sökord, hur trenden ser ut över tid för dessa och buduppskattningar för varje sökord för att säkerställa möjligheten till god ROI.

Oavsett om ni har ett befintligt eller helt nytt AdWords-konto hjälper vi er att bygga en god struktur för att skapa en så bra träffsäkerhet och arbetseffektivitet som möjligt för era kampanjer. Hur vi sätter upp strukturen av kontot ser olika ut för varje kund men i det flesta fallen ser vi till strukturen på er hemsida av vilka produkter/tjänster som erbjuds, geografisk marknad eller vilka annonsformat man tänkt använda sig av.

Oavsett om ni har ett befintligt eller helt nytt AdWords-konto hjälper vi er att bygga en god struktur för att skapa en så bra träffsäkerhet och arbetseffektivitet som möjligt för era kampanjer. Hur vi sätter upp strukturen av kontot ser olika ut för varje kund men i det flesta fallen ser vi till strukturen på er hemsida av vilka produkter/tjänster som erbjuds, geografisk marknad eller vilka annonsformat man tänkt använda sig av.

Innan vi går live med annonseringen så implementerar vi ett spårningsscript för att kunna registrera de konverteringarna som sker på er webbplats, app eller till och med offline i form av telefonsamtal som kan kopplas till ett enskilt klick på någon av era annonser. Konvertering innebär att besökaren agerar eller gör det som du vill att hen ska göra.

Utifrån den data som vi får in jobbar vi sedan löpande med att optimera era kampanjer beroende på hur bra annonserna presterar och hur väl besökarna engagerar sig på hemsidan. Med detta ser vi till att förbättra ert resultat av ROAS (return on ad spend) och att relevant trafik drivs in på hemsidan som faktiskt är intresserade av det som er verksamhet har att erbjuda.

Utifrån den data som vi får in jobbar vi sedan löpande med att optimera era kampanjer beroende på hur bra annonserna presterar och hur väl besökarna engagerar sig på hemsidan. Med detta ser vi till att förbättra ert resultat av ROAS (return on ad spend) och att relevant trafik drivs in på hemsidan som faktiskt är intresserade av det som er verksamhet har att erbjuda.

Jobba integrerat med SEM & SEO

För att maximera effekten av både synlighet och försäljning kan det vara klokt att jobba integrerat med SEM & SEO.  När man samverkar dessa digitala kanaler ges möjligheten att spara både tid och pengar samtidigt som ni täcker in en större del av kundens köpresa i sökmotorerna.

Ni hittar oss på
Sveavägen 33
111 34 Stockholm
073-706 27 36
make@digattract.se

Pin It on Pinterest