Du börjar med att inte använda “man” och att istället tilltala din läsare som “du” för att bygga en närmare relation mellan dig och läsaren. Du fastnar sedan i trafiken i Stockholm när du är påväg till jobbet för att tre millimeter snö har fallit på en vindvisare på en tågstation i Norrland. 

Du kommer in till jobbet bitter men förväntansfull; du jobbar ju ändå med SEO. Du sätter dig vid din arbetsplats, nersölad av morgonens missöden och tidigare arbetsdagars bortglömda synder. Du kollar över dagens optimeringar, men tar först en kopp kaffe. 

När du dricker din brända kopp kaffe som är svartare än mittpunkten i ett svart hål läser du SEO Roundtable. De pratar om sökordsdensitet, hur det är viktigt att ditt sökord ska utgöra ungefär 4% av din artikel. Du inser att du glömt bort att ställa frågan: Hur skriver man en SEO artikel? Du går på toa.

Du kommer tillbaka från toan. Du börjar skriva en SEO artikel som inte nödvändigtvis handlar om SEO, utan om hur du kom till den punkten där du skriver en artikel om hur man skriver en SEO artikel. Du hämtar mer kaffe. Du skrattar åt din medarbetare eftersom han uttalar engelsk slang med svenskt uttal. Han gör en optimering. Du tittar ut genom fönstret och undrar om du ens vet hur man skriver en SEO artikel. Fan, inte man. Du. Ber om ursäkt för det, läsaren. Till och med solen har fläckar.

Pin It on Pinterest